Search This Blog

Friday, March 9, 2007

Motown download?

Probeerde net een wel erg lang stuk over Motown op zo'n manier ergens in mijn blog te plaatsen dat liefhebbers er makkelijk heen kunnen en anderen er gewoon omheen kunnen lezen. Daar moet iets voor mogelijk zijn, ik heb zelfs iets gedownload wat zou moeten helpen, maar ja, techniek en een vermoeid jetlag-hoofd gaan niet samen.
Leuk boek dus, over Motown, dat bedrijf heeft eigenlijk in drie tijdgeesten relevante muziek gemaakt: de herkenbare liedjes die bij de eerste helft van de jaren zestig (bekrachtiging) horen (Baby Love, Tracks Of My Tears, Dancing In The Streets), maar ook de meer avontuurlijke nummers van late jaren zestig (exploratie) waren meesterlijk (Get Ready, Cloud Nine, Heard It Through The Grapevine). En wat eigenlijk genant is, het allermooiste is gemaakt toen het bedrijf aan het imploderen was: de mooiste elpees van Stevie Wonder en vooral What's Going On van Marvin Gaye. In de vertwijfeling van begin jaren zeventig.
Morgen ga ik maar eens in Bob Dylan duiken, denk ik. Heb een biografie van Ed en Sas gekregen. Ook die begon natuurlijk al in begin zestiger jaren, maar gaf eigenlijk de muzikale aftrap van de veranderende tijdgeest in 1965: The Times They Are A-Changin'.
Tss, en dan moet ik me na al die jaren ook maar eens gaan verdiepen in de Beatles. Als echt jaren zeventig kind vond ik dat veel minder interessant dan The Sweet..

No comments: