Search This Blog

Tuesday, May 29, 2007

Selexyz, bewezen vies

Alweer een vanzelfsprekendheid onderzocht en bewezen. In een Adformatie die mijn broer voor me meenam las ik dat mensen veel nieuw ontwikkelde namen maar niet kunnen plaatsen bij een bedrijf. De naam waar ik zelf de grootste hekel aan heb (zie een eerdere log), Selexyz, blijkt vreemde dingen op te roepen (de top-3 bestond uit: een postorderbedrijf voor erotische artikelen, een zoekmachine en een afslankmiddel), maar niet de nieuwe naam voor Scheltema Holkema Vermeulen, de boekenwinkel. Logisch. Vooral dat afslankmiddel kan wel eens voorspellende waarde blijken te krijgen. Voor Scheltema zelf dan.

In het verleden moest ik al eens een rapport maken over de naam Amev. De verzekeringsmaatschappij deed het in naamsbekendheid relatief slecht. Dat leek me logisch: je kunt er best iets bij bedenken: een Oost-Europese luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld, maar het zijn letters die in Nederland bij elkaar geen vertrouwd (verzekerings)gevoel oproepen en fonetisch ook niet lekker uitspreken. Als je concurrentie dan Nationale Nederlanden heet, of Zilveren Kruis, dan blijven die langer hangen. Leek me toen al logisch. Met de eis dat een nieuwe naam ook direct een internetadres kan zijn, is een idioterie aan namen bedacht. Cateraars heten sindsdien Sodexho en veel onnatuurlijker kun je volgens mij niet eten. Misschien komen ze bij zinnen. Dan kan Scheltema zijn gevulde, sexy boeken-naam terugkrijgen en zijn malle nieuwe naam overdoen aan een echt erotisch postorderbedrijf.

No comments: