Search This Blog

Friday, June 22, 2007

theorie voorspelt praktijk

Toeval bestaat niet. Een paar dagen geleden las ik een artikel uit juni 2006 waarin Frits Spangenberg van onderzoeksbureau Motivaction vertelt over de tijdgeest aan de hand van de doorlopende peiling die het bureau doet onder Nederlanders: “Er is grote onvrede en zorg over het gebrek aan respect, het ongeduld, het te weinig rekening houden met elkaar. Het grootste probleem van de Nederlander is hoe we met elkaar omgaan. Teveel mensen verpesten de zaak door onbetamelijk gedrag.” En: “Er zijn veel professionals, van mensen met verantwoordelijke functies bij bijvoorbeeld uitkeringsinstanties tot curatoren in musea, die meegaan in die popularisering en en vulgarisering van het maatschappelijke klimaat.”

Dus stuurde ik Frits een mail. Omdat volgens mijn theorie nu wel de eerste verzachting plaats heeft moet vinden bij brede groepen in de maatschappij, we zijn immers verschoven van een ‘herfst’ periode (opportunisme, populisme, polarisatie, vulgarisatie) naar een ‘winter’periode (nieuwe richtlijnen/regels en orde, bekrachtiging, mythologiseren, rust).
En ik vroeg Frits: zie jij al een (kleine) omslag in de manier waarop mensen met hun omgeving omgaan? Komt dat terug in onderzoek? Of sta je nog steeds achter je verhaal van een jaar geleden?

Vandaag een mail terug: ja, er is een omslag. Lees de Volkskrant van zaterdag.
Die moet ondertussen uitgekomen zijn. Een artikel van Peter Giesen. Zoek het maar op.. Het is altijd weer fijn als de theorie ondersteund wordt door de praktijk. Dat geeft de burger moet en maakt mijn verhaal weer een stuk sterker. De theorie voorspelt de praktijk. Precies twee dagen voor het in de krant staat!
Marcel zal het scannen voor me, ben zeer benieuwd..

No comments: