Search This Blog

Tuesday, September 11, 2007

Creatiecentrum Kniesmeijer

Een hele dag in Nijmegen, met Hanny Kusters en later Marinus Knoope, de bedenker van de Creatiespiraal. Discussie over de positionering van een mogelijk Centrum van Creatie, ergens in Nederland (hoewel Marinus en Hanny ook een kasteel zo’n 180 km onder Parijs op het oog hebben. Lijkt me ook wel wat!).
Uitwaaierende discussie over de positionering en mijn bijdrage. Heb verteld dat mijn primaire competentie is om innovatie begrijpelijk te maken voor brede doelgroepen, of, andersom, een brede doelgroep meetrekken richting innovatie. Voel mij altijd een combinatie van inspirator, vertaalservice, hopman en dominee: mensen enthousiast maken voor een verhaal, of een moeilijk verhaal zodanig vertalen dat iedereen ervan kan genieten. Het lukt me in mijn werk meestal wel om tussen het ‘binnen’ van een organisatie en dat wat er ‘buiten’ gebeurt een verbinding te leggen.

Denk dat daar wel behoefte aan zal zijn. Dat werd meteen erg concreet. Hanny bijvoorbeeld heeft een lange ervaring in het werken met hoogbegaafde kinderen. Die hebben, eenmaal volwassen, vaak de meest innovatieve ideeën maar worden niet altijd begrepen door de brede middengroepen in de maatschappij die de basis van de economie vormen. Kijk, daar zit wel een uitdaging die past bij mijn kwaliteiten.. Een Centrum van Creatie kan ze helpen om hun dromen en gedachten om te zetten in een werkelijkheid die ook buiten hun intelligentie-bereik begrepen kan worden. Met kleine bedrijfjes, die elkaar versterken, ondersteund door een aantal praktischer denkende mensen. Zoals ik..? Boeiende materie. Ik zie wel een toekomst voor een centrum voor innovatie, inspiratie, training en begeleiding. Daar wil ik wel bij zitten, met de Tom Kniesmeijer BV.

We gaan snel om de tafel zitten met de man die het meer commerciële deel onder zijn hoede heeft tot nu toe. Hij spreekt met gemeentes, projectontwikkelaars en andere partijen. Ben benieuwd. Vandaag al weer voldoende inspiratie om op door te kauwen, de komende tijd. Eerst maar eens goed verbeelden (stap 2).

No comments: