Search This Blog

Tuesday, November 6, 2007

Persbericht The Secret

Vereniging van Creatie
Ank van der Moerdreef 15
6836 MP Arnhem

PERSBERICHT
Arnhem, 9 november 2007

“The Secret vertelt sprookjes voor het Westerse blanke middenklasse.”
(Marinus Knoope, schrijver van De Creatiespiraal, over The Secret.)

Marinus Knoope, schrijver van het boek De Creatiespiraal, waarvan binnenkort het 100.000e exemplaar verkocht zal worden, wordt regelmatig benaderd om te reageren op het succes van The Secret. Er kan veel over de Secret beweerd worden, zowel in positieve zin als negatieve zin. Marinus Knoope wordt vooral benaderd om de kritische noot te laten horen. Tussen de door hem ontdekte (en in 1998 geboekstaafde) Creatiespiraal en The Secret bestaan enkele oppervlakkige parallellen, waarbij het gedachtegoed achter The Secret echter door de mand valt wegens gebrek aan diepgang. “The Secret levert hoop aan mensen die in sprookjes willen geloven, maar helpt ze niet werkelijk om het pad van wens naar werkelijkheid volledig te doorlopen.”

Om een aantal veel gestelde kritische vragen genuanceerd te kunnen beantwoorden, heeft de Vereniging van Creatie* Marinus Knoope een Vraag en Antwoord formaat voorgelegd, waarvan we de uitkomst graag met u delen. Alle antwoorden zijn voor publicatie vrijgegeven.

*De Vereniging van Creatie is opgericht om de continue stroom aan creatieve processen te ondersteunen die voortkomen uit het bron van de Creatiespiraal. De vereniging wil het gedachtegoed verder laten verankeren binnen de samenleving, zodat zoveel mogelijk mensen zich gestimuleerd voelen om van hun droom hun werkelijkheid te maken. Vanuit de CreatieBron (in aanbouw) kunnen mensen het gedachtegoed van de Creatiespiraal beleven of verdiepen en concreet aan de slag met hun persoonlijke wensen en doelen.
Meer informatie over De Vereniging van Creatie en de Creatiespiraal is te vinden op www.creatiespiraal.net.

Q: “Waar komt, in uw ogen, het succes van The Secret vandaan?”
MK: “Het succes van The Secret komt voort vanuit een gesimplificeerd gedachtegoed, met een slimme marketingmethode erachter. In die zin is het zowel qua vorm als qua inhoud een erg Amerikaanse leer. De boodschap is simpel: concentreer je op een positieve wens, negeer alle negatieve energie en zie, je wens wordt als vanzelf bewaarheid. Het magische aspect ervan wordt sterk ingezet in de marketingcampagne, eigenlijk net zoals al eerder de Da Vinci code verkocht werd, met veel mysterie en gedoe eromheen. De gedachte dat Het Geheim al eeuwenlang over de wereldbol zwerft, en nu jou bereikt is natuurlijk aanlokkelijk: ‘ook jij kunt in de voetsporen van de groten uit de geschiedenis stappen en iedereen zijn die je maar wilt zijn’. Als je er maar sterk genoeg in gelooft. Juist die gedachte bepaalt het succes van The Secret. Je hoeft alleen maar positief te denken, de rest regelt zich vanzelf. Maar dat is natuurlijk een sprookje. Aantrekkelijk voor mensen die graag in sprookjes willen geloven.

Q: “U vindt de ‘universele waarheid’ die The Secret claimt weinig realistisch?”
MK: “The Secret is in feite een verwaterde versie van een deel van de universele waarheid. Als je over de wereld reist, dan valt op dat alle windstreken hun eigen kern en fundament hebben. De cultuur van het Oosten vindt zijn traditionele kracht in de innerlijke stilte en de meditatie. Het Westen daarentegen zoekt zijn heil vooral in organisatie, planning en marketing. Het Noorden werkt stug, zwetend en calvinistisch aan een oplossing, terwijl de Zuidelijke cultuur zijn kracht vindt in de fantasie en het geloven. Elke cultuur heeft zijn sterke en waardevolle kant binnen het proces van creatie. Iedere cultuur is met zichzelf alleen, ze hebben elkaar nodig om een optimaal creatieproces te doorlopen. Een volledige Creatiespiraal heeft zowel meditatie, fantasie als organisatie en stug doorwerken nodig. Pas wanneer je de krachten van alle vier culturen combineert, hun voorkeur onderkent, respecteert en ziet als een essentiële en onmisbare bijdrage, kun je claimen dat je de principes van het universum werkelijk doorgrondt.

Wat The Secret biedt is een erg beperkte en niet goed uitgewerkte Westerse variant van het creatieproces, waar een klein beetje Zuidelijke kracht (dromen en geloven) op een oppervlakkige manier is bijgemengd. Het is een doelgerichte Westerse organisatiemethodiek, waarin iets is opgenomen van de Zuidelijke manier om te dromen van een mooie wereld. De blanke Amerikaanse middenklasse gaat er opnieuw vandoor met een van de kernkrachten van het Zwarte continent, maar doet dat dan ook nog op een oppervlakkige en hier en daar zelfs mogelijk schadelijke manier. Ze zetten dan wel weer hun enorme Westerse kracht in om er een succes van te maken. Het geheel is zeer goed georganiseerd moet ik zeggen.”

Q: “Wat zijn die schadelijke kanten aan het gedachtegoed van The Secret?”
MK: “De nadruk op louter positief denken ten koste van alles, daar zitten ook een aantal scherpe kanten aan. Zo adviseren de mensen achter The Secret om niet om te gaan met zieke mensen om je heen, want die zouden negatief denken. Moet je alle zieke mensen in je omgeving als ‘negatieve energie’ betitelen en eenvoudigweg buiten de deur zetten? Het gedachtegoed neigt daarmee naar gevaarlijk egocentrisme.

Het gedachtegoed richt zich bovendien ook vaak op materiële en korte termijn successen: ‘ik wil de wereld en wel nu’. Toen de Volkskrant een videoverslag maakte van een van de cursussen op basis van het gedachtegoed van The Secret, filmde de crew dan ook vooral wensen die te maken hadden met geld of ruimte. Opvallend, dat mensen geen werkelijke wens kunnen benoemen, alleen de weg ernaar toe: ‘Als ik eerst maar eens geld had, of een groter huis, dan werd alles wel beter..’ Waar heb je dat geld of die ruimte voor nodig, zou mijn vraag zijn. Want pas dan kom je erachter wat je werkelijk wilt. En als je daar achter bent, dan blijkt geld vaak niet de meest belangrijke barrière te zijn. Die zit in jezelf. Je moet je eigen pad van wens naar werkelijkheid lopen en leren om de knopen te herkennen die je tegenkomt. Mijn nieuwe boek heet dan ook ‘de Ontknooping’. Het komt volgend jaar uit.

Q: “Wat is de essentie van het verschil tussen de Creatiespiraal en The Secret?”
MK: “Je kúnt niet iedereen zijn die je kiest te zijn. Wat wél kan is worden wie je werkelijk bent, diegene die je diep van binnen wenst te zijn . The Secret beweert dat je, als je maar hard genoeg gelooft, je krijgt wat je wilt, wordt wie je maar kiest te zijn.
De Creatiespiraal gaat over werken aan jezelf, een pad lopen om te worden wie je werkelijk bent en dus ook wenst te zijn. Mensen kunnen veel meer dan ze zelf vaak durven denken. Wanneer je contact maakt met jouw eigen hoogstpersoonlijke bestemming, dan kun je die ook bereiken. Dat is wat de Creatiespiraal je vertelt. Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen, waardoor je wordt wie je werkelijk bent. Het kost wellicht wat meer moeite, maar in tegenstelling tot The Secret, is het resultaat er uiteindelijk ook naar.”

Q: “Waarom denkt u dat de Creatiespiraal een betere methode is dan The Secret?”
MK: “De Creatiespiraal is geen methode maar een beschrijving van de natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid. The Secret bestrijkt bij elkaar niet meer dan een kwart van die weg. De Creatiespiraal behandelt alle twaalf stappen tussen de eerste wens en de laatste reflectie. Het bevat de droom en de fantasie, het verbeelden van het Zuiden, het netwerken en organiseren van het westen, het handelen en doorzetten van het Noorden en het waarderen wat er is en het reflecteren daarop van het Oosten. De Creatiespiraal begint eerder en eindigt later dan The Secret. En is daarom reëler en eerlijker. Als mensen werkelijkheid willen maken van hun wensen, dan zijn ze met De Creatiespiraal dus veel beter af.”

Q: “Bent u jaloers op The Secret?”
MK: “Ik heb daar eerlijk gezegd weinig last van. Misschien wel omdat ik een typische Noorderling ben, die stug doorbouwt aan zijn eigen leven en succes. Ik heb, al bijna twintig jaar geleden, de Creatiespiraal ontdekt. En het gedachtegoed ervan blijft zich verder verspreiden door Nederland en sinds kort ook het buitenland. Van mijn boek De Creatiespiraal wordt binnenkort het 100.000e exemplaar verkocht. Daarmee is het een van de meest succesvolle in eigen beheer uitgegeven Nederlandse boeken. Er is een Duitse versie en een Italiaanse komt binnenkort op de markt. Er wordt gewerkt aan een Franse en een Engelse en er is nu ook vraag naar een Spaanse. Dat is al een hele eer. En er is een sterke en actieve Vereniging van Creatie opgericht, die werkt aan verschillende activiteiten om de mijlpaal van het 100.000e boek te vieren. Er komen ook steeds concretere plannen voor De CreatieBron, een plek vol nieuwe maatschappelijke activiteit die de gezonde voedingsbodem die er al is voor het gedachtegoed van de Creatiespiraal verder zal laten groeien. Terwijl de hype van The Secret over een tijdje weer overgewaaid is, blijft het gedachtegoed van de Creatiespiraal aan een organische opmars bezig. Dus nee, jaloers ben ik niet. Trots wel. Uiteindelijk zal de Creatiespiraal meer mensen helpen om hun wensen te realiseren dan The Secret.

EINDE BERICHT.

1 comment:

Anonymous said...

Just want to say what a great blog you got here!

buy cialis