Search This Blog

Sunday, December 16, 2007

eerst de filosofie, dan ik

Marcel kwam in een oude krant een boekbespreking tegen waarin de Duitser Oswald Spengler genoemd wordt (1880-1936), dus al even dood.. Die geloofde dat de westerse wereld aan het einde van zijn latijn was, zijn eigen ondergang veroorzaakt en dus een 'wintertijd' beleefde. Redelijk fatalistisch gedachtegoed van Spengler, moet nog uitzoeken wanneer hij dat allemaal opschreef. Hij is al de tweede die ik vind, na de Nederlander Huizinga, die er begin vorige eeuw over begon, maar er op terugkwam, hoorde ik vrijdag van James Kennedy. Spengler was redelijk fatalistisch ingesteld.
Ik geloof helemaal niet in fatalisme en al helemaal niet in het feit dat winter het einde van een cultuur betekent. Winter is meer een rustseizoen, niet alleen het laatste seizoen, maar meteen ook het eerste seizoen. Er zit geen einde in een doorlopende cyclus. Da's dan mijn positieve instelling.

No comments: