Search This Blog

Saturday, December 1, 2007

verzameldozen

Een van de voordelen van het schrijven van een boek over de trends in de cultuur van de afgelopen 50 jaar is, behalve het plezier van het 'beschrijven van zo'n beetje alles', het onbeschaamd aankopen van cultuuruitingen en het onverwachte genoegen om nieuwe gezichtspunten ten opzichte van bestaande te ontwikkelen. Zo heb ik mijn voorzichtige weerzin tegen de Beatles en Bob Dylan volledig overwonnen en hebben Marcel en ik ons vandaag, op onze laatste dag-in-de-stad, nog verzekerd van verzamelboxen met 4-dubbel cd's die het complete werk van achter elkaar Phil Spector (inclusief zijn kerstalbum, dat wordt feest deze maand..!), Otis Redding, Sam Cooke, Marvin Gaye en Rod Stewart bevatten. Voor het grootste gedeelte muziek van voor mijn tijd, maar heb er nu zoveel over gelezen, dat het een geheel nieuwe waarde krijgt. Het is even sjouwen, maar dan heb je ook wat. En natuurlijk nog de nodige remixen. Alhoewel die bron een beetje opdroogt. Ik vrees dat de remix als gegeven ook aan mijn theorie onderworpen is. In een wintertijdgeest doet men misschien geen veranderingen aan de basis van een popnummer, alleen in de open periodes wordt het nummer vrijgegeven aan anderen om er een geheel eigen versie van te maken? Of is dance gewoon als categorie een beetje moe? We wachten, zoals eerder beschreven, op een nieuwe muziekstroming, nieuwe muziek, nieuwe lente. Soms heb ik daar een hard hoofd in, misschien is muziek als categorie geen vernieuwer meer van de cultuur, en komt die voortaan eerder uit de gaming-industrie of een andere categorie. Ook dat zoeken we nog uit.
Maar eerst morgen ons gasthuis opruimen en alles proberen in de tas te krijgen.

No comments: