Search This Blog

Monday, January 28, 2008

banksy als nieuwe warhol?

Soms komen de elementen voor mijn boek gewoon uit de lucht vallen. Vergelijkingen tussen de seizoenen van de tijdgeest, bijvoorbeeld. Een paar keer heb ik al geschreven over Pop Art, dat gedurende de winterse tijdgeest tussen 1960 en 1966 sterk opkwam en de relatie die je kunt trekken met bijvoorbeeld Jef Koons, die zijn hoogtijdagen had tijdens de volgende winterse tijdgeest, tussen 1983 en 1989. Ik zei al dat ik op zoek zou gaan naar een vergelijking met onze huidige winterse tijdgeest, de derde in 50 jaar. Sta ik in de keuken, hoor ik ineens op de televisie spreken over de nieuwe hype in de Londense kunstscene: Urban Artists zoals Banksy, die hun inspiratie uit het dagelijkse leven halen. En ja hoor, ook de vergelijking met jaren tachtig artiesten als Keith Haring en Pop Art icoon Andy Warhol wordt direct getrokken. Mooi. Je zou bijna willen dat Banksy (zie http://www.dailymotion.com/video/x3t0br_banksy-urban-art_street) groter dan groot zou worden. Alleen al omdat dat zo mooi in mijn theorie past. In ieder geval vind ik veel van zijn werk interessant. Wordt hij de icoon van de winterse tijdgeest binnen de kunstwereld?

No comments: